صندوق فروشگاهی (Pos Terminal) برای مدیریت فروشگاه
چرا بهتر است که از یک سیستم صندوق فروشگاهی برای مدیریت فروشگاه خود استفاده کنیم؟
یکی از نقاط کانونی هر کسب و کار خرده فروشی و یا کسب و کارهای وابسته به هتداری، چگونگی ثبت پول نقد است. توانایی پردازش معاملات و میزان نقدینگی، برای کارآمد بودن شرکت ضروری است. اگر معاملات نقدی زیادی دارید، جایگزین نمودن حسابهای نقدی با یک سیستم Point-of-Sale) POS) برای شما ایمنی در نگهداری از پول نقد و حتی کم شدن خسارتهای مالی را به دنبال خواهد داشت.
سیستم صندوق فروشگاهی در واقع مجموعه ای از نرم افزارها و سخت افزارهای کامپیوتری است که با یکدیگر ارتباط برقرار میکنند تا فروش و موجودی را هر زمان که لازم باشد ثبت و پیگیری نمایند. سیستم های صندوق فروشگاهی چندین مشکل احتمالی مربوط به کسب و کار را، حل خواهند کرد.
از آنجا که پیاده سازی سیستم صندوق فروشگاهی نیازمند سرمایه گذاری مالی و زمانی بزرگی است، انتخاب نرم افزار و سخت افزار مناسب نیاز به تحقیق دقیق در خصوص ویژگی های موجود و هزینه های مرتبط دارد.
عموما، اگر فروش سالانه کسب و کار شما بالغ بر 5 میلیارد تومان و یا بیشتر از آن باشد، می توانید صرفه جویی و مزایای قابل توجهی را از یک سیستم صندوق فروشگاهی دریافت نمایید. از دیدگاه بازگشت سرمایه گذاری، یک سیستم صندوق فروشگاهی ظرف یک یا دو سال هزینه های خود را پرداخت می کند. سیستم صندوق فروشگاهی برای یک کسب و کار جدید، سرمایه گذاری هوشمندانه ای است.
صرفه جویی در ساعت کار و افزایش بهره وری باعث می شود بالانس کردن کارکنان راحت تر باشد و این نوع از سیستمها، بسیاری از کارهای زمان بر را به طور خودکار انجام می دهند. اکثر نرم افزارهای صندوق فروشگاهی به شما کمک میکنند که از نحوه عملکرد کسب و کار خود مطلع شوید.
از بخش فروش صندوق فروشگاهی ما دیدن فرمایید.
بسیاری از مدیران و صاحبان کسب و کارها متوجه شده اند که گزارشهای تولید شده توسط سیستم صندوق فروشگاهی هم در مدیریت روزمره و هم در مدیریت بلند مدت یک کسب و کار، بسیار ارزشمند هستند. با توجه به گزارش درآمد و سود، گزارش سفارشات و گزارش فروش محصول، سیستم صندوق فروشگاهی چشم اندازی از کل کسب و کار را ارائه می دهد که به دست آوردن آن به روشهای دیگر، کار دشواری است.
در ادامه، برخی از مزایای استفاده از سیستم صندوق فروشگاهی برای ردیابی و مدیریت کسب و کار را شرح می دهیم:
- کاهش موجودی کم – از آنجا که مقادیر موجودی در زمان واقعی قابل ردیابی است، کم شدن موجودی آسان تر قابل درک است. هر سیستم صندوق فروشگاهی مدرنی شامل گزینه هایی برای مشاهده میزان “دریافت” و میزان “موجودی” است. استفاده مناسب از این قابلیتها به کشف دقیق علل از دست دادن موجودی و کاهش بروز شرایط “بدون موجودی” کمک میکند و باعث میشود مدیریت کلی کسب و کار آسان تر شود.
- مدیریت شرایط ویژه – سیستم های صندوق فروشگاهی به طور خودکار فرآیند قیمتهای فعلی و کاهش قیمتهای مشخص شده را ردیابی می کنند. تخفیف ها، کوپن ها و تبلیغات، اغلب برای جذب مشتری و حفظ کسب و کار، امری حیاتی هستند. سیستم های صندوق فروشگاهی یا POS در مدیریت و توافق برای تخفیفهای کوتاه مدت به طور خودکار، عالی عمل میکنند.
- امکان کنترل از راه دور – بسیاری از صاحبان کسب و کار متوجه می شوند که کارایی سیستم و خدمت رسانی به مشتری در زمانی که آنها در محل کار حضور ندارند، دچار مشکل میشود. سیستم های صندوق فروشگاهی به شما این امکان را میدهند که حجم اقلام و عملکرد کارکنان را ، زمانی که در محل کار حضور ندارید و یا مشغول کارهای دیگر هستید ردیابی کنید.
- بهبود بهره وری – سیستم های صندوق فروشگاهی به کارکنان شما اجازه میدهند تا تمرکز بیشتری روی وظایفی مانند کمک به مشتریان که مربوط به تولید درآمد میشود، داشته باشند. چرا که این سیستم ها نیاز به بررسی مجدد تفاوت های موجودی و اصلاحات احتمالی لازم برای ثبت پول نقد را از بین می برند. سیستمهای صندوق فروشگاهی به طرز چشمگیری تلاش های لازم برای بررسی موجودی و سایر کارهای تکراری را کاهش می دهند. راندمان بهبود یافته به معنی افزایش رضایت مشتری، کاهش هزینه ها و فروش بیشتر است.
- گزارش های دقیق و به موقع – سیستمهای صندوق فروشگاهی به شما توانایی تجزیه و تحلیل دادههای فروش را می دهند. شما میتوانید میزان اثر بخشی قیمت گذاری یا کمپین تبلیغاتی خود را اندازه گیری نمایید. با توجه به گزارشات خواهید فهمید که چه اقلامی باید سفارش داده شوند و هر یک به چه مقدار. می توانید اقلامی که دارای سود ناخالص بالا هستند را شناسایی کرده و آنها را بیشتر تبلیغ کنید. همچنین به راحتی می توانید درآمد ناخالص، هزینه و سود روزانه را نیز محاسبه کنید. از طرفی تجزیه و تحلیل داده های مربوط به ادوار گذشته، به شما برای پیش بینی نیازهای آینده تان کمک خواهد کرد.
- افزایش رضایت مشتری – با استفاده از یک سیستم صندوق فروشگاهی مجهز به بارکد خوان، فرایند چک کردن به طور قابل توجهی سریعتر خواهد شد. این امر به شما توانایی تشخیص بهترین مشتریان را می دهد و می توانید به آنها به خاطر حمایتشان، پاداش دهید. داده های مربوط به مشتریان (از طریق معاملات کارت اعتباری) به راحتی قابل جمع آوری هستند. بنابراین می توانید از آن برای تبلیغات هدفمند و برنامه های انگیزشی استفاده کنید.
- استفاده از دسترسی از راه دور – بسیاری از بسته های نرم افزاری سیستم های صندوق فروشگاهی به شما توانایی مدیریت سیستم را در حالی که در جای ثابتی نیستید ، خواهند داد. فارغ از این که در حال رفت و آمد بین فروشگاه ها باشید و یا در مرخصی به سر ببرید، دسترسی از راه دور به شما امکان دیدن هر آنچه را که در محل کار در حال وقوع است میدهد تا بتوانید در صورت نیاز اقدامات لازم را انجام دهید.
- گزینههای انعطاف پذیر و قابل ارتقا– بیشتر نرم افزارهای سیستم POS یا صندوق فروشگاهی به شما توانایی اضافه کردن کامپیوترهای رجیستری و کامپیوترهای متعلق به سرپرستان را میدهد. اگر به فکر گسترش کسب و کار خود هستید، مطمئن شوید که می توانید چندین فروشگاه را از طریق شبکه یا سایر روشهای اتصال، به سیستم خود متصل کنید. این امر به شما این امکان را میدهد که از یک سیستم واحد برای مدیریت همه مکان های خود استفاده کنید.
لطفاً اگر نظر و سوالی در این مبحث دارید، در بخش نظرات ارسال فرمایید.