فروش پرینتر و چاپگر

پودر تونر ازچه ساخته می شود؟

پودر تونر

پودر تونر چیست؟

یکی از پراستفاده ترین و کاربردی ترین مواد ی که در صنعت چاپ و پرینت از آن استفاده می شود تونر پرینتر است. از این ماده ی پودری هم در دستگاه های کپی و هم در پرینترهای لیزری برای چاپ بهره می برند. حتما به این موضوع دقت کرده اید که بعضی اوقات دستگاه پرینتر شما صفحه ای را که چاپ می کند کم رنگ تر است و این امر عموما به مرور زمان اتفاق می افتد. یعنی به این شکل نیست که در همان ابتدا کارتریج برگه هایی را چاپ کند که کمرنگ باشد بلکه با گذشت زمان و استفاده ی مداوم از کارتریج این امر به وقوع می پیوندد.

هنگامی که این اتفاق برای پرینتر شما می افتد قطعا در اندیشه ی تعویض و یا شارژ مجدد کارتریج پرینتر خود فرو می روید. اما درون کارتریج چه چیزی وجود دارد؟ یکی از مواد درون کارتریج پودر تونر است که وقتی پرینترهای لیزری می خواهند متریالی را به چاپ برسانند این ماده روی کاغذ قرار گرفته و بر اثر حرارت ذوب می شود و روی کاغذ نقش مورد نظر را پدید می آورد. ماده ی تشکیل دهنده ی اصلی و موثر تونرها پلیمرها هستند که می توان آنها را نوعی پلاستیک به شمار آورد.

استفاده از پلیمر یا پلاستیک به عنوان ماده ی اولیه ی تشکیل دهنده ی پودر تونر دو حسن مهم برای آن به دنبال دارد:

نخست اینکه از نظر شکل گیری محدودیتی نداشته و به راحتی به هر شکلی درخواهد آمد و دوم اینکه هنگامی که بر اثر حرارت و فشار وارده ذوب می شود و سپس سرد می شود دیگر به سختی تغییر شکل می دهد و می بایست شرایط خاصی وجود داشته باشد تا شکل آن تغییر کند برای مثال وجود حرارت بالا.

 

مواد اولیه و اصلی سازنده ی پودر تونر چیست؟

به طور کلی این که درون کارتریج چیست و از چه ماده ای با چه فرمولی استفاده شده است کاملا به برند پرینتر شما وابسته است و هر برند فرمول اختصاصی خودش را در اختیار دارد. اما در مورد مواد اصلی سازنده ی تونر هیچ راز و یا فرمول خاصی و سری موجود نیست. به طور کلی پودر تونر از ذره های پلاستیک مخصوصی تشکیل شده اند که به کاغذ چسبیده و سپس بر اثر فشار و حرارت ذوب می شوند. این ذره های پلاستیکی قادر نیستند بار الکتریکی تولید کنند بلکه می توانند الکتریسیته ی ساکن در درون خود داشته باشند.

این به این مفهوم است که آنها می توانند آزادانه حرکت کرده و به کمک غلطک درام به شکل تصویر نهایی در بیایند. پودر تونر قبلا و حتی در حال حاضر هم از قطعه های بسیار بزرگ پلاستیک درست می شود که پس از آنکه آن را شکسته و خرد کردند آنها را به کمک یک آسیاب که با تکنولوژی ایرجت (air jet) کار می کند به پودری ریز و یکدست تبدیل می کنند. اما این امر ممکن است به خوبی صورت نپذیرد و قطعه ها خیلی ریز نباشند که همین امر سبب پایین آمدن سطح کیفی چاپ خواهد شد . چرا که یک دست و یک اندازه بودن ذره ای سازنده ی پودر و در عین حال بسیار بسیار ریز بودن آنها سبب می شود تا کیفیت نهایی چاپ بالا برود. به همین دلیل است که در لابراتوارهای سازنده ی پودر تونر سعی بر آن است که حتی الامکان سایز این ذره ها را کاهش داده و سبب بهبود کیفیت چاپ و نیز استفاده ی بهینه از تونر پرینتر  شوند

 

تونر: یک نوع جوهر بهتر برای پرینترها

پس از تحقیقات فراوان بالاخره محققان موفق شدند تا یک نوع جوهر بهتر برای پرینترهای کامپیوترها به دست بیاورند و آن چیزی نیست جز تونر. برخلاف کارتریج های جوهری که عموما در پرینترهای جوهر افشان مورد استفاده قرار می گیرد کارتریج های دارای پودر تونر به هیچ عنوان خشک نمی شوند، تعداد صفحه ی بیشتری را در زمان کمتری به چاپ می رسانند و متن را دقیق تر و بهتر پرینت می گیرند. همچنین اگر زمانی لازم بود می توانید به راحتی آنها را بفروشید. همانطور که گفتیم یک فرمول کلی برای ساخت ذره های تونر وجود دارد و این امر برای تونرهای رنگی هم صادق است.

در تونر کارتریج پرینترهای لیزری رنگی به جای سیستم آر جی بی (RGB) از سیستم رنگی (CMYK) بهره گرفته می شود. این سیستم از 4 رنگ آبی Cyan، قرمز Magenta، زرد Yellow و مشکی Black تشکیل شده که برای آبی از رنگدانه های آبی 15:3، برای قرمز از رنگدانه های قرمز 122، بری زرد از رنگدانه های زرد 180 و برای مشکی هم از پودر مشکی کربنی استفاده می شود. سایر مواد موجود شامل سیلیس، پودر آهن، کروم، روی و غیره می باشد.

اگر هر کاری در زمینه ی پرینترهای خود اعم از خرید، تعمیر و یا شارژ کارتریج و غیره داشتید می توانید از کمک بگیرید. برای این کار شماره تماس 02188316700 در اختیار شماست.

 

 

خروج از نسخه موبایل