هشت راه برای محافظت از ویروس کرونا در محیط اداری
محافظت از ویروس کرونا
گسترش ویروس کرونا بر دفاتر سراسر دنیا تاثیر گذار بوده است. طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی ، کورون ویروس ها خانواده بزرگی از ویروس ها هستند که باعث بیماری هایی همانند سرماخوردگی عادی یا شدید می شوند. این ویروس دارای بیماری زونا است به این معنی که بین حیوانات و انسان ها جا به جا و منتقل می شود. توصیه های استاندارد برای محافظت از ویروس کرونا شامل موارد زیر می باشد:
- شستن منظم دست ها
- پوشاندن دهان و بینی هنگام سرفه یا عطسه
- پختن کامل گوشت و تخم مرغ
- جلوگیری از تماس نزدیک با هر کسی که علائم بیماری تنفسی مانند سرفه و عطسه را دارد
- استفاده از دستکش لاتکس
امروز تمرکز روی جلوگیری از انتشاراین ویروس است. گرچه مقامات بهداشتی سعی در کنترل آن از طریق اقدامات دقیق بهداشتی دارند، اما ادارات نیز موظف هستند اقدامات لازم جهت جلوگیری در محیط کار خود را به درستی انجام دهند.
برای یافتن نمونه ایی از ویروس همه گیری که جهان را درگیر خود کرده بود و روش های جلوگیری از آن نیازی نیست به گذشته خیلی دور نگاه بیاندازیم. ویروس سارس (SARS) در گذشته نزدیک سبب شد تا در تمامی دفاتر ضد عفونی کننده و ضد باکتری وجود داشته باشد.
هفته پیش بیل گیتس هشدار داد که ممکن است ویروس کرونا یک بار در قرن رخ دهد یا چند بار و برای ما نگرانی پیش بیاورد، موضوع مهمتری که وجود دارد این است که احتمال خیلی زیاد در آینده ویروس های دیگری می آیند. ما باید به این فکر کنیم که چگونه فضای فعلی و آینده اداره خود را ایمن کنیم تا کارمندان از عوامل بیماری زا در حال و آینده حفاظت شوند. به این ترتیب دفعه بعد که یک پاتوژن مانند سارس یا کرونا گسترش یابد، می توانیم بهتر آماده شویم. در ادامه راهکارهای مناسب ارائه شده است:
- مکان هایی را که کارمندان باید با دست خود لمس کنند را تا حد امکان محدود کنید:
- درب هایی نصب کنید که نیاز به دستگیره نداشته باشند و برای باز و بسته کردن درب ( در هر دو مسیر رفت و برگشت) بتوان با استفاده از پا یا شانه این کار را انجام داد.
- در همه اتاق ها از جمله سرویس های بهداشتی چراغ های حساس به حرکت نصب کنید. (انجام این کار سازگار با محیط زیست نیز می باشد).
- سنسورهای حرکتی را به تمام ویژگیهای سرویس بهداشتی اضافه کنید تا برای شستن دست ها نیاز نباشد یک شیر آب را لمس کنند (گرچه بیشتر دفاتر جدید در حال حاضر این موضوع را رعایت می کنند).
- پذیرفتن تکنولوژی های جدید و مدرن
- فضای اداری را به نحوی طراحی کنید که امکان انجام امورات به صورت فریلنس یا همان دورکاری برای کارمندان وجود داشته باشد. گاهی به صورت آزمایشی از کارمندان بخواهید از خانه کارهایشان را انجام دهند تا زمانیکه بیمار شدند یا ترس از یک ویروس همچون کرونا وجود داشت از خانه کارهایشان را به صورت تمام و کمال انجام دهند.
- بهتر است برای کارمندان خود لپ تاپ های شخصی، رایانه لوحی (تبلت) و تلفن های هوشمند تهیه کنید تا آن ها کیبورد و رایانه را با یکدیگر به اشتراک نگذارند. کارمندان باید بتوانند با دستگاه های خود رفت و آمد کنند. هنگامیکه کارمندان با مسئولیت خود دستگاه ها را به خانه ببرند، تعداد سیم و اشیاء میز کمتر می شود، بنابراین تمیز کردن توسط یک خدمتکار به خوبی می تواند فضای اداری شما را تمیز و سالم نگه دارد.
- اتاق کنفرانس خود را مجهز به بلوتوث کنید. کارمندان باید بتوانند از تلفن های همراه خود برای اتصال به تماس کنفرانسی استفاده کنند بدون اینکه بلندگو یا تلفن مشترک یکدیگر را لمس کنند. عموما همه ما این کار را برای گوش کردن به موسیقی انجام می دهیم اکنون می توانیم همین کار را برای تماس های کنفرانس انجام دهیم!
- انتخاب لوازمی که به سادگی تمیز می شوند
اگر شما والدین یک کودک باشید به خوبی میدانید که باید مبلمان و لوازمی در منزل خریداری کنید تا به سادگی تمیز و عاری از میکروب شوند. این موضوع باید برای دفاتر و ادارات هم صدق کند. اصولا تمیز کردن محیط اداره توسط یک خدمتکار یا شخص ثالث انجام میگیرد بنابراین باید تلاش کنید تا انجام امورات تمیز کاری دفتر به سادگی انجام شود. هر کاری در این زمینه انجام دهید به سلامت کارمندان شما مرتبط خواهد بود.
- تمیز کردن محیط
گاهی ممکن است تمایلی به تمیز کردن هر روز محیط کارتان نداشته باشید، در این صورت جایگاه خوبی برای ویروس هایی که می آیند ایجاد خواهید کرد. شما نه تنها باید از خدمتکار بخواهید همه جا را با مواد ضد عفونی کننده سازگار با طبیعت تمیز کند بلکه از عملکرد وی در تمیز کردن وسایلی چون یخچال و دستگاه کپی اطمینان حاصل کنید.
- ژل ضد عفونی کننده دست
در هر اتاق کنفرانس و غیره یک ژل ضد عفونی کننده دست قرار دهید. این موضوع را حدود 20 سال است که بسیاری از ادارات انجام می دهند، حتی اگر سایر ادارات از ژل ضد عفونی کننده استفاده نکردند شما باز هم به این کار ادامه دهید چراکه قطعا شما با سایرین متفاوت هستید و سلامتی کارکنان برای شما اهمیت دارد.
- یخچال و فریزر
با پیشرفت تکنولوژی یک فناوری جدید در راستای یخچال به وجود آمده است که هر کدام از کارکنان می توانند در زیر میز خود یک یخچال کوچک شبیه کشو داشته باشند، اگر به تازگی در حال طراحی محیط کار خود هستید این گزینه مناسبی است. همچنین می توانید در هر بخش یک یخچال برای کارکنان و میهمانان قرار دهید. بهتر است یک ژل ضد عفونی کننده نیز در کنار یخچال و فریزر قرار دهید تا قبل از لمس یخچال از آن استفاده کنند و به طور مرتب دستگیره های یخچال را ضد عفونی کنید.
- دستمال مرطوب ضد عفونی کننده
بهتر است به هر یک از کارمندان یک رول دستمال مرطوب ضد عفونی کننده بدهید تا در فواصل زمانی کم دستها و میز را ضد عفونی کنند. اگر نمی توانید به ازای هر کارمند یک رول تهیه کنید، می توانید یک دسته از دستمال ها را در مکان های خاصی قرار دهید تا به صورت مشترک از آن ها استفاده کنند.
- تکمیل کردن جعبه های کمک های اولیه
آیا می دانید ویروس کرونا و اکثر ویروس ها ابتدا گلو را برای رشد و تکثیر خود انتخاب می کنند؟
بهتر است کمک های اولیه را در پیشخوان برای استفاده عموم قرار دهید تا کارمندان در مواقع لزوم از آن ها استفاده نمایند. شما می توانید برای تمامی کارمندان خود دستکش لاتکس و ماسک تهیه کنید تا نگرانی آن ها را کم کنید، به علاوه با این کار میزان اهمیت و علاقه خود را به کارمندان نشان می دهید.
موضوعات بیان شده نه تنها در رابطه با ویروس کرونا بلکه در رابطه با پاتوژن هایی که درآینده خواهند آمد نیز بسیار اهمیت دارند. ما باید در رابطه با نحوه طراحی فضای کاری و عملکرد خود تجدید نظر کنیم تا همگی سالم بمانیم.